Een jubileumboek is een bijzondere tak van sport voor een tekstschrijver. De teksten hebben meer ‘eeuwigheidswaarde’ dan een nieuws- of persbericht. Ze moeten dus met bijzondere aandacht worden geschreven, liefst sprankelen (er is immers een mijlpaal bereikt) en toch inhoud hebben. Soms is het bijna proza.
Het jubileumboek wordt door de opdrachtgever veelal gedurende langere tijd als bijzonder promotiemateriaal gebruikt en/of als relatiegeschenk om daarmee de band met klanten, gebruikers, donateurs of andere betrokkenen te versterken.
Conceptontwikkeling
Het product is vaak een creatief concept dat – in het ideale geval – tot stand komt door een intensieve samenwerking van een grafisch vormgever, een fotograaf en een tekstschrijver.
Mijn ervaring
Voor onder meer de volgende organisaties en overheden heb ik teksten voor een jubileumboek geschreven, altijd op basis van interviews en soms in nauwe samenwerking met fotografen en grafisch vormgevers.
1. Ministerie van Economische Zaken / De oogst van 10 jaar Seed Capital-regeling
Werkzaamheden: een uitgebreid achtergrondverhaal over de Seed Capital-regeling op basis van 3 interviews en 7 kortere teksten (portretten van seed-fondsen) op basis van 10 interviews met fondsmanagers van seed-fondsen en/of succesvolle technostarters (afgerond: najaar 2015).
(c) Foto: Yvonne Hoefman in opdracht van het ministerie van EZ
2. Leprastichting / Jubileumboek 30 jaar Leprastichting
De opdracht:
Het 30-jarig bestaan was voor de Leprastichting de reden een bijzonder boekje te laten maken. Nevendoel: omdat de huidige groep donateurs vergrijsde, moest de jubileumuitgave tevens een jongere doelgroep aanspreken.
Werkzaamheden: conceptontwikkeling + teksten op basis van interviews (afgerond: december 1998).
3. Stadsdeel Zeeburg, Amsterdam / Bijzonder boekje herinrichting Javaplantsoen
De opdracht:
De herinrichting van het Javaplantsoen had nogal wat voeten in de aarde. Om de kunstenaar in het zonnetje te zetten en het resultaat van de werkzaamheden op een positieve manier onder de aandacht te brengen, is dit relatiegeschenk bedacht door het stadsdeel. Aan ons de opdracht hiervoor een aantrekkelijk concept te bedenken en uit te voeren.
Werkzaamheden: tekstschrijven op basis van interviews met de kunstenaar en de stedenbouwkundige (afgerond: voorjaar 1998).
4. Stadsdeel Rivierenbuurt, Amsterdam / Bijzonder boekje ‘Jong ontmoet oud’
De opdracht:
Bedenk een aantal leuke (kunst)projecten waarin buurtbewoners een actieve rol spelen. Doel van de projecten is de buurtbinding te versterken.
Aanleiding: de Rivierenbuurt bestond 70 jaar.
Een van de resultaten:
Het boekje ‘Jong ontmoet oud’ brengt kinderen in contact met ouderen in de buurt. Met als thema ’70 jaar Rivierenbuurt’ interviewden de kinderen de ouderen over een bepaalde tijdsperiode. Het verleden van de buurt komt daarmee tot leven en de jongste generatie maakt kennis met de geschiedenis van de buurt.
Werkzaamheden: conceptontwikkeling, organisatie, tekstschrijven voorwoord en sfeerverhaal over de ontmoeting van jong en oud, en eindredactie van de teksten (afgerond: voorjaar 1997).
5. Jubileumboek Atas, Amsterdam
6 Jubileumboek 10 jaar Halt Amsterdam
(c) Foto: Yvonne Hoefman in opdr van EZ