Onlangs mengde ik mij in een online discussie. Sterker, ik gaf er een stevige draai aan. Online locatie: het zakelijk netwerk LinkedIn. Het was de eerste keer. Was ik er maar nooit aan begonnen, dacht ik al snel.
Levensgevaarlijk zo’n online discussie. Je woorden en stellingnamen kunnen immers verkeerd worden geïnterpreteerd. Die kans is zelfs vrij groot. Dus ben je tijdens de discussie urenlang bezig je veren schoon te strijken, je onderwijl te profileren (want daar doe je het toch voor als zzp’er) en ook nog eens te zorgen dat het beeld dat jij graag van jezelf naar buiten brengt het juiste is (online reputatiemanagement).
Online reputatiemanagement
De meeste mensen hebben daar niet voor gestudeerd: je punt goed formuleren en professionele omgang met concurrenten via het woord. Ook online reputatiemanagement is de meeste mensen vreemd. Ik vraag mij zelfs af of het gros van de deelnemers die zich zo actief op de social media roeren, beseffen waarmee ze bezig zijn en welke impact het kan hebben. Ze dromen slechts van de voordelen ervan en overdrijven die natuurlijk schromelijk: een vip-status en gouden bergen aan de horizon. In de verte horen ze de camera’s al draaien.
Mores social media
Deelname aan online discussies kost bovendien verschrikkelijk veel tijd. De ‘online mores’ van het e-book Social Media Survival van Arjan Dasselaar indachtig, gedroeg ik mij keurig en ‘liep niet weg’. Een van de regels uit het boek: “Het wordt op sociale media vaak niet gewaardeerd als je bij een discussie zomaar wegloopt, en al helemaal niet als je die discussie zelf bent gestart.” Nu was ik de discussie niet gestart, maar ik had ‘m wel een zwier gegeven. Ofwel: ik was kritisch.
Stoorzender
Iedere keer als ik weer een online duit in het zakje deed, hoopte ik maar dat de discussie op LinkedIn zijn einde naderde. Ik had werk te doen, opdrachten die mij geld opleveren. De LinkedIn-discussie werd steeds meer een stoorzender tijdens mijn bezigheden (lees: betaalde opdrachten). Hoe doen de echte fanaten op social media dat? Aan een actieve houding op social media kun je immers een dagtaak hebben. Nu hoefde ik – in dit geval – niet het laatste woord, maar online reputatiemanagement was voor mij toch wel een issue.
Be nice
Polemiek is mij niet vreemd. Leuk, zo’n pennenstrijd, dacht ik, en misschien ook wel goed als profilering. Nooit doen, besluit ik nu, tenzij je er een vrije zaterdag aan wilt opofferen. Maar de kans is groot dat de discussie veel langer duurt. Bovendien wordt het vaak niet gewaardeerd op dit zakelijk netwerk als je de zaken wat scherper neerzet. ‘Be nice’, is het devies van social-media-deskundigen, want potentiële klanten moeten je aardig vinden.
De opdracht:
Deze column schreef ik voor mijn eigen blog ZZP-log (een website voor en over zzp’ers) op 24 januari 2014. Met dit blog ben ik op 23 februari 2020 gestopt.
Foto: door Daria Shevtsova via Pexels