Social media marketing voor zzp’ers: een hype of een must? De social media zijn gratis en laagdrempelig, dus ideaal voor zzp’ers. Bovendien houdt het je bedrijf(simago) up-to-date. Maar het kost tijd en er is een weloverwogen strategie voor nodig om er de vruchten van te plukken. Hoe moet je het (goed) doen, wat kan het je opleveren, en wat is onzin?

Om dieper in het onderwerp te duiken en na te denken over de zin en onzin ervan, las ZZP-LOG het boek ‘Social media marketing voor zzp’ers’ (oktober 2011) van Marlies van der Meer. In 160 pagina’s zet de schrijfster op een enthousiaste, frisse en heldere manier uiteen wat ervoor nodig is om de social media (Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube) in te zetten als marketingmiddel.

Koppig ouderwets
Om profijt te hebben van het boek moet je je allereerst afvragen of jouw klanten gebruikmaken van social media, lijkt mij. Want als jouw klanten niet persoonlijk op de social media aanwezig zijn, heeft het vermarkten van jouw aanbod op de online platforms natuurlijk weinig zin. Bijvoorbeeld:

Bestuurders, vijftigplussers en gevestigde ondernemers (ofwel, diegenen die nu aan het roer zitten in Nederland) halen voor het grootste deel nog steeds hun neus op voor social media of cultiveren een hardnekkige weerstand. Online media zijn in hun ogen iets voor gamende pubers of een hype onder ambitieuze dertigers die ‘het helemaal anders willen doen dan vorige generaties’. Vaak ten onrechte natuurlijk en koppig ouderwets.

Marketingmiddel
Zijn jouw klanten wel (persoonlijk) actief op social media of vinden ze het belangrijk dat jij dat bent (dat kan natuurlijk ook), dan is het boek ‘Social media marketing voor zzp’ers’ zeker zinnig om te lezen. Want gebruik van de social media als marketingmiddel vereist een strategie. En voor het bedenken van een social-mediamarketingstrategie is kennis van het middel nodig. “Het gaat er niet om jezelf te verkopen, maar je passie te delen.”

Ideale klant
Hoewel ZZP-LOG al op pagina één verwachtte meer te lezen over het inzetten van social media als marketingmiddel, gaat de eerste helft van het boek over het definiëren van ‘jouw unieke aanbod’ en ‘je ideale klant’. Volgens schrijfster Van der Meer noodzakelijke stappen. “Voordat je social media effectief kunt inzetten als marketingtool, moet je eerst weten wie je klanten zijn en wat jij voor hen kunt betekenen.” Zonder die kennis is social-mediamarketing nauwelijks effectief, stelt zij.

Persoonlijke merk
Nadat je jouw ‘persoonlijke merk’ (sterke punten, passies, specifieke aanbod en ideale klanten) hebt gedefinieerd, begint ‘het echte werk’: het inzetten van social media om jouw ‘persoonlijke merk’ allereerst te verspreiden en vervolgens te versterken. Denk aan tweets op Twitter, filmpjes op Youtube en updates op LinkedIn en Facebook. Maar ook: reageren op blogs en tweets van anderen, discussiegroepen starten, feedback vragen, ‘aardig zijn’ en meer.

Marketingboodschap
Schrijfster Van der Meer schetst in het rijke landschap aan mogelijkheden hoe je jouw persoonlijke merk via diverse social-mediakanalen kunt neerzetten en uitbouwen. De kunst is volgens haar de verschillende social media zo in te zetten dat ze elkaar ondersteunen en versterken in het verspreiden van je marketingboodschap en het sterker maken van je persoonlijke merk.

‘Know-like-trust’-factor
Met social media kun je, stelt zij, je ‘know–like–trust’-factor en je ‘expert’-status vergroten. Ofwel: laat weten dat je bestaat (know-factor), zorg dat potentiële klanten je aardig vinden (like-factor) en dat ze vertrouwen hebben in je expert-status (trust-factor). Pas dan begin je de vruchten te plukken van je social-mediamarketingstrategie. Hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt doen, lees je onder meer in het boek. Een van haar tips: “Recycle je content.”

Meer tips uit het boek:

  • Je kunt je know-factor vergroten door aanwezig te zijn op verschillende social media en relevante connecties te zoeken. Richt je daarbij op de sociale hangplekken van je doelgroep.
  • Je kunt je like-factor vergroten door waardering te tonen, informatie te delen, input te vragen en persoonlijk te zijn. “Ga met je connecties om als met vrienden.”
  • Je kunt je trust-factor vergroten door reclame te maken voor mond-tot-mondreclame en spontane complimenten een permanente plaats te geven. Je kunt je expert-status etaleren door hiervan al een voorproefje te geven op online fora, blogs en filmpjes op Youtube en dit vervolgens weer te etaleren middels een cross(social)mediastrategie.

Booming business
Verwacht niet meteen succes bij je eerste stappen in het social-medialandschap. Hoewel Marlies van der Meer (en vele andere schrijvers met haar) je graag tal van successen voorspiegelt, zoals een booming business met ‘ideale klanten’ die naar jou toekomen in plaats van andersom, zal er doorgaans eerst nog heel wat water door de Rijn moeten stromen voordat het zover is.

Dit laat onverlet dat social media ook voor zzp’ers veel mogelijkheden bieden voor marketing. Van der Meer helpt de zzp’er die als beginnende social-mediamarketeer nog zoekende is in ieder geval aardig op weg.

 

De opdracht:
Deze column schreef ik voor mijn eigen blog ZZP-log (een website voor en over zzp’ers) op 27 augustus 2015. Met dit blog ben ik op 23 februari 2020 gestopt. 

Foto: door Pixabay via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *