Social media bieden kansen. Ook voor zzp’ers. Maar hoe dan? Je moet anders durven denken. En ook wat ruimere opvattingen hebben over (gratis) aanbod en directe verdiensten. 

Professioneel fotograaf Sebastiaan ter Burg biedt zijn foto’s gratis aan op internet. Tot in Rusland en China worden zijn foto’s gedownload. Gratis en voor niks. Zijn naamsbekendheid groeit als kool door optimaal gebruik te maken van de kracht van internet. Wat is zijn business- en verdienmodel?

Internationale licentie
Onder een (gratis) internationaal erkende licentie van Creative Commons (CC) stelt hij zijn werk beschikbaar aan de hele wereld. De licentie is door CC in meer dan achttien talen vertaald en in 35 landen beschikbaar. Ter Burg: ‘Iedereen kan dus in zijn eigen taal lezen hoe hij de foto’s mag gebruiken. De voorwaarden zijn in alle landen helder.’ Het voordeel van CC is dat het een directe link heeft met Flickr, vindt Ter Burg. ‘Op Flickr kun je aanvinken dat je gebruikmaakt van Creative Commons .‘

Naamvermelding
Zo heeft Ter Burg bijvoorbeeld in zijn licentie staan dat zijn foto’s weliswaar bewerkt mogen worden, maar dat ze daarna weer onder dezelfde voorwaarden voor hergebruik op internet beschikbaar moeten zijn. Ook naamvermelding is verplicht (zowel van CC als van de fotograaf). Houden gebruikers zich niet aan de voorwaarden (op te sporen via onder meer Google Alerts), dan stuurt Ter Burg een factuur van 175 euro per delict. Per delict gaat de prijs omhoog.

Sneeuwbaleffect
De social media zorgen voor een sneeuwbaleffect van naamsbekendheid, zowel nationaal als internationaal. Hij maakt daarbij optimaal van de mogelijkheden en mores van het web, namelijk gratis content. Het vereist een omslag in denken. In plaats van zich angstvallig bezig te houden met watermerken en de jacht op kopieergedrag, geeft hij zijn werk op het web de vrije teugels.

Het beding
Hoe gaat Ter Burg te werk: een opdrachtgever betaalt voor zijn werk op basis van een uurtarief onder het beding dat hij de foto’s daarna gratis voor hergebruik mag aanbieden op internet. De hele wereld mag vervolgens de foto’s gratis downloaden. Dit doet hij via het internationale foto-platform Flickr. Video’s zet hij op platform Vimeo. Ter Burg: ‘Tegenover de complexiteit en onzekerheid van andere verdienmodellen, is mijn model helder en transparant.’

Non-profit
Ter Burg werkt voornamelijk voor non-profitorganisaties. Dat is vermoedelijk ook de reden dat zijn businessmodel geen problemen oplevert bij de klant. Sterker: het is zelfs goed voor het promoten van hun boodschap. Ter Burg: ‘Het werk komt op veel andere plekken terecht, waardoor de boodschap van de initiële opdrachtgever veel breder wordt verspreid. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia, kranten, magazines. Online en offline kan het gebruikt worden.’

Meer voordelen
Zijn verdienmodel heeft veel voordelen. Voor hemzelf geeft het minder administratieve rompslomp. ‘Ik stuur minder, maar veel hogere facturen dan andere fotografen. Bovendien hoef ik niet steeds een prijs op te stellen. Andere fotografen hanteren daarvoor zeer complexe modellen. Het uurtje-factuurtje is zowel voor mijzelf als voor mijn opdrachtgever een stuk transparanter.’ Ten slotte hoeft hij na gedane arbeid zijn werk niet meer te slijten. Zijn foto’s zijn immers al ‘verkocht’.

 

Twee voorbeelden van hergebruik op Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurentien_Brinkhorst

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_van_loon

De voordelen op een rij

Voordelen voor de klant:

  • Duidelijk kostenplaatje
  • Geen extra kosten voor hergebruik
  • Breder bereik van hun boodschap

Voordelen voor de fotograaf:

  • Enorme toename naamsbekendheid
  • Hoeft niet steeds opnieuw een prijs op te stellen
  • Prijsstelling minder complex
  • Veel minder administratieve rompslomp
  • Hoeft niet te leuren met zijn werk
  • Duidelijk inzicht in verdiensten
  • Geen gedoe met watermerken

De opdracht:
Dit artikel schreef ik voor mijn eigen blog ZZP-log (een website voor en over zzp’ers) op 12 mei 2012. De rubriek was een eigen idee. Met dit blog ben ik op 23 februari 2020 gestopt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *