Nieuwsbrieven zijn hot. Het is immers een prima manier om je doelgroep te bereiken en te informeren over je product of dienst. Maar een periodieke nieuwsbrief uitbrengen doe je niet zomaar.

Een nieuwsbrief is een journalistiek product: het gaat om inhoud en nieuws. Daarvoor is journalistiek inzicht (wat is nieuws), interview- en schrijfexpertise nodig, evenals een eindredacteur, een fotograaf, een grafisch ontwerper en een coördinator die zaken inhoudelijk en organisatorisch afstemt met opdrachtgever en uitvoerders. Bovendien moeten doel en doelgroep duidelijk zijn: wat wil je communiceren en waarom?

Voor onder meer de volgende organisaties en overheden heb ik meegewerkt aan een nieuwsbrief of e-zine (online tijdschrift):

  1. Topsector Energie / Nieuwsbrief Topsector Energie (juni 2016 – mei 2017)
  2. Ministerie van Buitenlandse Zaken / e-zine Wereldzaken (over internationaal ondernemen)
    Artikelen op basis van interviews met ondernemers die internationaal aan de weg timmeren (2015). Thema: het belang van ambassades en NBSO’s (Netherlands Business Support Offices) voor ondernemers die internationaal zaken willen doen.
  3. Ministerie van Economische Zaken / nieuwsbrief Duurzaam Ondernemen
    Nieuwsberichten over duurzaam ondernemen op basis van interviews met ondernemers, adviseurs van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), et cetera, inclusief het regelen van foto’s (2014 t/m 2017).
    Gedurende 4 maanden deed ik ook de inhoudelijke coördinatie van de nieuwsbrief. Dit hield in: een lijst bijhouden van onderwerpen die vanuit de organisatie RVO.nl werden gelanceerd als mogelijk onderwerp voor de nieuwsbrief, research in hoeverre het aangedragen onderwerp relevant nieuws bevatte en interessant was voor de doelgroep, een lijst van mogelijke onderwerpen voorleggen aan RVO.nl, de onderwerpen zelf vervolgens oppakken of uitzetten naar andere tekstschrijvers (2014).
  4. Rijkswaterstaat / diverse nieuwsbrieven (o.m. A13/A16 Rotterdam en A15 Maasvlakte Vaanplein)
    Nieuwsberichten over onder andere de werkzaamheden aan de A4, A15 en A13 op basis van interviews met betrokkenen, zoals uitvoerders, politie, overheid, bedrijven en omwonenden, inclusief eindredactie van teksten van derden (2012 – 2014).


Foto
: Jem Sanchez via Pexels

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights