Om te overleven zal de sector Transport en Logistiek moeten innoveren. Daarover zijn de deskundigen het wel eens. Maar hoe doe je dat? Vooral verduurzaming en gebruik van Business Intelligence vinden weerklank in de sector. Maar hoe pak je dat aan en wat levert het op? Maak bijvoorbeeld gebruik van groene cityhubs en laagdrempelige Big Data.
In het rapport ‘Innovatie in Logistiek’ van de ABN AMRO (2018) concludeerde de bank dat ‘de toekomstbestendigheid van het logistieke bedrijf anno nu ligt bij het vermogen tot innovatie’. Ondernemers in de sector zien de innovaties op het gebied van Business Intelligence en Verduurzaming als het meest kansrijk op korte termijn, bleek uit het onderzoek.
Big Data
“Ik snap het wel”, vervolgt Hagemans. “Veel mkb-ondernemers hebben wel wat anders aan hun hoofd. Maar zaken als bijvoorbeeld efficiency, marge, omzet, personeelsinzet, planning en inzicht in klantbehoeften zijn op relatief eenvoudige wijze te verbeteren met data-gedreven oplossingen, ook voor een kleine ondernemer. Denk aan een bakker die regelmatig meer bakt dan de vraag. Met inzicht in data kan hij deze onkostenpost wellicht verkleinen.”
JADS MKB Datalab
Om ondernemers op weg te helpen verwijst MKB Nederland naar een service van JADS MKB Datalab in Den Bosch. JADS is een samenwerking van de Technische Universiteit Eindhoven en Universiteit Tilburg. In het datalab helpen studenten onder supervisie van een hoogleraar mkb-ondernemers met data-gedreven oplossingen om hun bedrijf te verbeteren.
Landelijke mkb data-initiatieven
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de sector Transport en Logistiek verantwoordelijk voor 13 procent van de totale CO2-uitstoot van huishoudens en sectoren in ons land. Bovendien komen dieselvrachtwagens steeds meer belemmeringen tegen. Een groeiend aantal steden, zowel in Nederland als elders in Europa stellen milieuzones in, waardoor steden voor vrachtwagens met dieselmotoren steeds ontoegankelijker worden. Buiten Nederland is deze trend te zien in twaalf andere Europese landen.
City Hub aan stadsrand
Je kunt als transportbedrijf kiezen voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens of vrachtwagens die rijden op waterstof, maar er is meer mogelijk. Her en der duiken innovatieve bedrijven op die inspringen op de trend van milieuzones en zero-emissie rijden, en nieuwe concepten aanbieden voor de sector.
Eén daarvan is City Hub: een bedrijf met slimme distributiecentra aan de rand van de stad en groen vervoer richting het centrum. Bedrijven hoeven bij deze cityhubs slechts hun lading te lossen, en City Hub zorgt voor de rest. Om halfleeg vervoer te voorkomen, bundelt dit bedrijf verschillende ladingen.
City Hub heeft op dit moment vestigingen in Amsterdam, Roermond en Utrecht, en wil de komende jaren flink gaan uitbreiden in de rest van het land. De nieuwste loot aan de stam is de vestiging in Utrecht waar het schoenenbedrijf Omoda een van de eerste klanten is.
Vestiging op hotspotlocatie
Ook voor de chauffeur betekent de samenwerking met City Hub een ontlasting, vertelt Dingemanse. “Voor de chauffeur is het natuurlijk makkelijk dat hij het aan de stadsrand kan lossen. Hij hoeft de binnenstad en de winkel niet meer in; een ander doet dat voor je. Op deze manier hebben we ook minder chauffeurs nodig, is de verwachting, omdat we met één vrachtwagen nu meer kunnen doen.”
Groen imago
Bovendien is een groen imago voor Omoda aantrekkelijk. Dingemanse: “Omoda vind het fijn om mee te werken aan zo’n mooi initiatief als City Hub. Het levert minder uitlaatgassen op, het is flexibel en het valt onder de MVO-vlag. In plaats van irritaties over al die diesels in het centrum, rijdt er nu een energiezuinig autootje de stad in.”
Meer weten?
Wil je meer lezen over wat Business Intelligence kan doen voor je bedrijf? Op de website ‘Platform driven by data’ lees je er meer over. Ook vind je er inspirerende voorbeelden van mkb-ondernemers die de samenwerking met JADS MKB Datalab zijn aangegaan. Het rapport ‘Innovatie in logistiek’ kun je downloaden op de website van ABN AMRO.
NB: Dit artikel is gepubliceerd op het online platform De Ondernemer, december 2018.
De opdracht:
Het idee is door mijzelf aangedragen.