Om te overleven zal de sector Transport en Logistiek moeten innoveren. Daarover zijn de deskundigen het wel eens. Maar hoe doe je dat? Vooral verduurzaming en gebruik van Business Intelligence vinden weerklank in de sector. Maar hoe pak je dat aan en wat levert het op? Maak bijvoorbeeld gebruik van groene cityhubs en laagdrempelige Big Data.

In het rapport ‘Innovatie in Logistiek’ van de ABN AMRO (2018) concludeerde de bank dat ‘de toekomstbestendigheid van het logistieke bedrijf anno nu ligt bij het vermogen tot innovatie’. Ondernemers in de sector zien de innovaties op het gebied van Business Intelligence en Verduurzaming als het meest kansrijk op korte termijn, bleek uit het onderzoek.

Big Data

Business Intelligence is het slim koppelen van data. Het zou volgens deskundigen meer inzicht geven in bijvoorbeeld consumentengedrag, waardoor je je bedrijf beter en efficiënter kunt aansturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de (noodzaak tot) inzet van (flexibel) personeel, aanschaf van goederen en slimmer plannen van transport. Data leveren immers inzichten op.
Maar voor kleine ondernemers in bijna alle mkb-sectoren is de term Big Data nog een ver-van-mijn-bed-show. Uit een peiling van MKB Servicedesk dit jaar bleek dat slechts 18,6 procent van alle mkb-bedrijven daadwerkelijk gebruikmaakt van slimme data-analyse, vooral in de handel en communicatie. Opvallend: 60,4 procent van alle mkb-bedrijven ziet geen meerwaarde voor het bedrijf.
Gemiste kans?Een gemiste kans? “Big Data en Business Intelligence zijn grote termen en het klinkt vaak ver weg voor veel ondernemers”, beaamt Peter Hagemans, adjunct-directeur van MKB Nederland. “Maar zelfs voor de kleinste ondernemers is het handig, bijvoorbeeld voor een bakker of kapper. De ondernemers hébben immers al veel data, dus waarom zou je die dan niet willen gebruiken om je bedrijf te verbeteren?”

“Ik snap het wel”, vervolgt Hagemans. “Veel mkb-ondernemers hebben wel wat anders aan hun hoofd. Maar zaken als bijvoorbeeld efficiency, marge, omzet, personeelsinzet, planning en inzicht in klantbehoeften zijn op relatief eenvoudige wijze te verbeteren met data-gedreven oplossingen, ook voor een kleine ondernemer. Denk aan een bakker die regelmatig meer bakt dan de vraag. Met inzicht in data kan hij deze onkostenpost wellicht verkleinen.”

JADS MKB Datalab

Om ondernemers op weg te helpen verwijst MKB Nederland naar een service van JADS MKB Datalab in Den Bosch. JADS is een samenwerking van de Technische Universiteit Eindhoven en Universiteit Tilburg. In het datalab helpen studenten onder supervisie van een hoogleraar mkb-ondernemers met data-gedreven oplossingen om hun bedrijf te verbeteren.

Landelijke mkb data-initiatieven

Hagemans: “De resultaten zijn tot nu toe positief. Als ondernemers belangstelling hebben, kunnen ze inspirerende voorbeelden vinden op de website ‘Platform driven by data’. Daarop kun je bijvoorbeeld lezen wat het stappenplan is van het MKB Datalab met diverse ondernemers. Ondernemers kunnen zich op deze website ook aanmelden voor een workshop of het datalab.”
MKB Nederland wil initiatieven als het JADS MKB Datalab graag landelijk zien. “We kijken nu naar de mogelijkheden. We voeren op dit moment gesprekken met Big Data Alliance, een platform waarin diverse universiteiten samenwerken onder leiding van voormalig SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan. We verwachten binnen een half jaar dat initiatieven als het JADS MKB Datalab ook elders in Nederland plaatsvinden en juichen dat enorm toe.”
Schoon rijdenHoewel de ondernemers die deelnamen aan het onderzoek ‘Innovatie in de Logistiek’ van Business Intelligence de meeste impact verwachten, zien ze verduurzaming in de komende jaren als noodzakelijke ‘license to operate’. Niet verrassend, gezien de actuele ontwikkelingen binnen het thema energietransitie en de problematiek van CO2-uitstoot en fijnstof.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de sector Transport en Logistiek verantwoordelijk voor 13 procent van de totale CO2-uitstoot van huishoudens en sectoren in ons land. Bovendien komen dieselvrachtwagens steeds meer belemmeringen tegen. Een groeiend aantal steden, zowel in Nederland als elders in Europa stellen milieuzones in, waardoor steden voor vrachtwagens met dieselmotoren steeds ontoegankelijker worden. Buiten Nederland is deze trend te zien in twaalf andere Europese landen.

City Hub aan stadsrand

Je kunt als transportbedrijf kiezen voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens of vrachtwagens die rijden op waterstof, maar er is meer mogelijk. Her en der duiken innovatieve bedrijven op die inspringen op de trend van milieuzones en zero-emissie rijden, en nieuwe concepten aanbieden voor de sector.

Eén daarvan is City Hub: een bedrijf met slimme distributiecentra aan de rand van de stad en groen vervoer richting het centrum. Bedrijven hoeven bij deze cityhubs slechts hun lading te lossen, en City Hub zorgt voor de rest. Om halfleeg vervoer te voorkomen, bundelt dit bedrijf verschillende ladingen.

City Hub heeft op dit moment vestigingen in Amsterdam, Roermond en Utrecht, en wil de komende jaren flink gaan uitbreiden in de rest van het land. De nieuwste loot aan de stam is de vestiging in Utrecht waar het schoenenbedrijf Omoda een van de eerste klanten is.

Vestiging op hotspotlocatie

Het schoenenbedrijf Omoda heeft met 22 vestigingen in Nederland 4 vrachtwagens rijden, die dagelijks voor de bevoorrading zorgen. Onlangs opende het bedrijf een nieuwe vestiging op een hotspotlocatie in Utrecht, aan de Steenweg midden in het centrum. Een prachtlocatie, maar voor de bevoorrading liep het bedrijf tegen de vrachtwagenrestricties van de gemeente aan.
Kees Dingemanse, warehouse operations manager bij Omoda: “Door de aslastbeperkingen van de gemeente konden we met onze vrachtwagens de binnenstad niet in. Dit betekende voor ons dat deze locatie niet meegenomen kon worden in onze dagelijkse leveringsroutes langs diverse vestigingen.”
“Om deze winkel toch te kunnen bevoorraden, moesten we met een kleiner busje, dat slechts een kwart van de lading van onze vrachtwagens kan vervoeren, heen en weer pendelen tussen Utrecht en ons distributiecentrum in Zierikzee. Geen ideale oplossing: het was arbeidsintensief en qua extra kosten niet aantrekkelijk.”
Tijdwinst en brandstofbesparingDe locatiemanager van de Omoda-winkel in Utrecht kwam toen met het idee om City Hub in te schakelen. Dingemanse: “We zijn net met de pilot gestart, maar ik verwacht dat onze chauffeur hiermee grofweg één ochtend per dag tijdwinst boekt. Bovendien hoeven we geen apart vervoer naar Utrecht meer te regelen. Het betekent dus één auto minder op de weg, veel tijdwinst en minder brandstofkosten.”

Ook voor de chauffeur betekent de samenwerking met City Hub een ontlasting, vertelt Dingemanse. “Voor de chauffeur is het natuurlijk makkelijk dat hij het aan de stadsrand kan lossen. Hij hoeft de binnenstad en de winkel niet meer in; een ander doet dat voor je. Op deze manier hebben we ook minder chauffeurs nodig, is de verwachting, omdat we met één vrachtwagen nu meer kunnen doen.”

Groen imago

Bovendien is een groen imago voor Omoda aantrekkelijk. Dingemanse: “Omoda vind het fijn om mee te werken aan zo’n mooi initiatief als City Hub. Het levert minder uitlaatgassen op, het is flexibel en het valt onder de MVO-vlag. In plaats van irritaties over al die diesels in het centrum, rijdt er nu een energiezuinig autootje de stad in.”

Meer weten?

Wil je meer lezen over wat Business Intelligence kan doen voor je bedrijf? Op de website ‘Platform driven by data’ lees je er meer over. Ook vind je er inspirerende voorbeelden van mkb-ondernemers die de samenwerking met JADS MKB Datalab zijn aangegaan. Het rapport ‘Innovatie in logistiek’ kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

 

NB: Dit artikel is gepubliceerd op het online platform De Ondernemer,  december 2018.

De opdracht:
Het idee is door mijzelf aangedragen.

Afbeelding: Marcin via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights