Als blogger beging ik een doodzonde: mijn blog lag vier maanden stil. Want als je eenmaal aan een (professioneel) blog begint, mag je namelijk niet meer stoppen. De blog-goeroes veroordelen je tot een ritueel, waarbij je slechts het interval mag kiezen: (twee)wekelijks moet je toch wel van je laten horen.

Waarom dan toch een blog beginnen als zzp’er, terwijl het (veel) tijd kost en je er in eerste instantie niets mee verdiend? Ik heb ervaren dat een blog het visitekaartje van je bedrijf kan zijn. Waar een website statisch weergeeft wat je allemaal in je mars hebt, vertelt een blog veel meer. Een blog is dynamisch, actueel en interactief. Kortom, het leeft en geeft daarmee een uniek kijkje in jouw zzp-keuken.

Bloggen als pro
Met bloggen laat je zien wie jij als (proactief) persoon bent, wat en waarmee je je bezighoudt. Je geeft tips, beantwoordt reacties van anderen en zorgt voor unieke aanvoer. Behalve je deskundigheid, geeft een blog dus ook inzicht in je persoonlijkheid. Ideaal voor potentiële klanten, want het legt genadeloos bloot of je het commerciële geneuzel van zelfpromotie op je website ook werkelijk kunt waarmaken.

Regels van het bloggen
Nu ken ik de regels van het bloggen: laat regelmatig van je horen. Mijn vier maanden blogstilte lag mij dan ook zwaar op de maag. Ik was weliswaar verhuisd, zat al die maanden tussen de dozen en was onderwijl verwikkeld in ambitieuze aanbestedingsrituelen, noodzakelijke opdrachten en een reeks van (financiële) administratieve wissewasjes waar zzp’ers zich sowieso mee bezig moeten houden.

Maar helaas, voor een blogger is dat geen excuus. De wetten van deze nieuwe vorm van communicatie zijn meedogenloos. ‘Er zijn weinig dingen zo funest voor je geloofwaardigheid als blogger als het zichtbare bewijs dat je al heel lang niet hebt geblogd’, schrijft blogexpert Elja Daae in haar boekje ‘Bloggen als een pro in 60 minuten’ dat onlangs op de markt is gekomen. Kreun. ‘Liefst dagelijks bloggen’, raadt zij aan. De kunst is natuurlijk om die ‘drukte’ al bloggend te verbeelden.

Succesvol bloggen
Elja Daae is zelf een actieve blogger en deelt in haar boek zowel haar visie en ervaringen als de geheimen van andere succesvolle bloggers. Wat zijn de regels, de valkuilen, hoe word je succesvol en hoe blijf je (en je lezer) geïnspireerd. Kortom, wat is bloggen. Het resultaat is een handzaam boekje, prettig geschreven, helder van structuur en – voor mij – deels inspirerend, deels confronterend om te lezen.

Valkuilen van een blogger
In snel tempo werden mijn valkuilen zichtbaar tijdens het lezen van het boek: perfectionisme, (gebrek aan) toewijding (lees: tijd) en je presenteren in ‘een rol’ (in mijn geval die van journalist). Daae: ‘Als er iets is wat verlammend werkt voor bloggers, is het hun eigen kwaliteitseis.’ Herkenning! (opgeluchte zucht). ‘Loslaten’, is haar devies, waardoor volgens haar ook deels het ‘gebrek aan tijd’-probleem is opgelost.

Persoonlijk bloggen
Een ander heikel punt voor zakelijke/professionele bloggers is de balans vinden tussen zakelijkheid/deskundigheid en je blog persoonlijk maken. Mensen (lees bezoekers van jouw blog) verbinden zich emotioneel niet met bedrijven en rollen, maar met andere ménsen, doceert Daae. Oef. Zelf ben ik nog steeds bezig een balans daartussen te zoeken en eerlijk gezegd: ik heb ‘m nog niet gevonden. Bij persoonlijk bloggen denk ik als pro al snel aan oppervlakkigheid en onbenulligheden. Een misvatting, volgens de schrijfster.

Authentiek blog
In het boekje ‘Bloggen als een pro’ stipt Daae alle facetten aan van het bloggen. Het is bedoeld om te inspireren en zet aan tot nadenken: wat wil ik als pro met een blog? Daarna begint natuurlijk nog het echte werk als bloggende pro, want de toon en inhoud van een authentiek blog is niet zo snel gevonden. Maar blijf het vooral leuk vinden, betoogt Daae. ‘Hoe vaker je het doet, hoe leuker het wordt.’

Focus en toewijding
Kortom, Daae geeft met haar boekje een helder overzicht wat er nodig is om (succesvol) te bloggen – authenticiteit, focus en toewijding – met tal van tips, bijvoorbeeld hoe je als blogger tijd kunt besparen. Voor zzp’ers die al langer twijfelen om een blog te beginnen, is het boekje zeker een aanrader. Ook voor bloggers die al zijn begonnen en beter willen worden, is het nuttig. Het boekje is bovendien in een uur te lezen. Werkelijk bloggen als pro kost iets meer tijd.

De opdracht:
Deze column schreef ik voor mijn eigen blog ZZP-log (een website voor en over zzp’ers) op 16 april 2013. Met dit blog ben ik op 23 februari 2020 gestopt. 

Foto: door Suzy Hazelwood via Pexels

Eén reactie op “BLOG / Bloggen als pro: hoe doe je dat?

  1. […] blogs op Zzp-log: 16-04-2013: Bloggen als pro: hoe doe je dat? 23-12-2011: Doordendertypes negeren […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *