Content

Mijn betoog in De Volkskrant heeft destijds veel stof doen opwaaien.
Opgeleid als journalist, ben ik de laatste jaren ‘vreemdgegaan’. Ofwel: ik heb regelmatig mijn journalistieke vaardigheden ingezet voor met name de rijksoverheid.
Zo schreef ik onder meer voor het ministerie van Binnenlandse Zaken diverse artikelen voor de website Gemeenten van de Toekomst (heet nu Overheid van nu – over o.m. het fysieke en sociale domein, en het thema Toekomstbestendig Bestuur), het ministerie van Buitenlandse Zaken (over internationaal ondernemen in o.m. het e-zine Wereldzaken), het ministerie van Economische Zaken (o.m. nieuwsbrief Duurzaam Ondernemen, jubileumboek Seed Capital-regeling en diverse free publicity-artikelen in de media over de BBE), de Topsector Energie (over de energietransitie in o.m. nieuwsbrieven en artikelen), de Vrije Universiteit (artikelen op basis van interviews t.b.v. jaarverslag) en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (feedback, advies, eindredactie en herschrijven onderzoeksrapport in betogende stijl).
Journalistieke vaardigheden
De volgende journalistieke vaardigheden zijn door diverse opdrachtgevers ingezet:
- interviews (vragen stellen en doordringen tot de kern) t.b.v. artikelen en nieuwsbrieven
- informatie wikken, wegen en in perspectief plaatsen t.b.v. artikelen en nieuwsberichten
- artikelen schrijven voor personeelsbladen, jaarverslagen en jubileumboeken
- nieuwsberichten schrijven voor nieuwsbrieven
- artikelen schrijven en pitchen in de media als free publicity
- betogende onderzoeksrapporten schrijven
- verslaglegging bestuurderstafels, rondetafelgesprekken, congressen en seminars
Focus op inhoud
Een journalist inzetten voor content-doeleinden: wat is daarvan de meerwaarde? “Een journalist schrijft vaak creatieve, inhoudelijk interessante verhalen”, zei een opdrachtgever mij ooit. Ik denk dat dat waar is. Een journalist is niet opgeleid om zich bezig te houden met ‘de buitenkant’, het imago of het effect, maar verdiept zich in de inhoud. Voor jaarverslagen, nieuwsbrieven, onderzoeksverslagen, portretten en verslaglegging van seminars lijkt mij dat ideaal. De focus op inhoud komt immers overtuigender over dan de veelal ‘lege’ pr-taal, de journalistieke vaardigheid een aansprekende invalshoek te kiezen en deze voort te zetten in de ‘rode lijn’ van het artikel, zorgt voor een vakkundig en aantrekkelijk verhaal.
Kracht van woorden
Zelf houd ik ook van de betogende stijl. In een betoog of essay komt de kracht van woorden en vaktechniek naar mijn idee optimaal tot zijn recht. Het leuke van een betoog is bovendien het prikkelende effect ervan, waardoor mensen in beweging komen. Een voorbeeld: Esthetische persfoto: do or don’t?
Overtuigingskracht
Een journalist die kan ‘betogen’, kan met woorden overtuigen. Zo’n vaardigheid is natuurlijk ook prima in te zetten voor organisaties die hun (inhoudelijke) boodschap helder voor het voetlicht willen brengen. Onder journalisten pleeg je dan zo’n beetje ‘vak’verraad. Je bent dan immers niet meer alleen op zoek naar ‘de waarheid’, maar je focust je vooral op de positieve kant van een verhaal. Ik denk dat beide zaken (content schrijven en journalistiek) prima te scheiden en dus ook te combineren zijn, mits je niet aan belangenverstrengeling doet (want daarmee maak je jezelf als journalist ongeloofwaardig).